Pages

Saturday, January 21, 2012

Hey, it is working!

Alhamdulillah, selamat sampai di bumi Segamat petang tadi. Aku rehat-rehat kejap and then pergi ke bandar. Dengan tujuan spesifik. Malangnya, bandar agak 'jam', maklumlah esok dah Tahun Baru Cina. Orang berpusu-pusu pulang dan membeli-belah. Sampai di kedai handphone, aku terus menanyakan modem biasa, nak beli. Last2 aku beli modem Wind. Biasa-biasa sudah, nak beli Celcom punya mahal. Oh ye, kenapa ea aku semangat cari modem? Sebab aku baru purchase benda ni daripada kawan aku.

Pek projek komputer 1 Malaysia.

Aku beli pek ni dengan harga rm50, kemudian kena activate dengan memasukkan simcard ni dalam handphone. Sms 'broadband activate' ke 28882. Kemudian untuk mula melanggan sms 'broadband' ke 28882. Lepas tu tunggu untuk sms dari celcom sebagai pengaktifan. Dan yang menariknya pek ini ialah bulan pertama 'free'!Kemudian lepas free period tu kena top up number broadband tu bulanan rm25. Oh ye, aku mulanya macam ragu-ragu. Sebab apa, benda ni murah jugak. Benda-benda murah biasanya ada flaw kan. Tapi mendengar review dari kawan-kawan plus lepas ni aku nak praktikum 3 bulan di Raub, it is totally reasonable to purchase one. Dan tak payah aku nak tunggu 'nasib' untuk lepas connect dengan wifi maktab tu(memandangkan laptop aku dah 5 tahun, slow dan boleh masuk pra sekolah dah), dan kalau kat rumah, tak perlu nak 'sneak in' bilik abang aku tiap-tiap malam dan rembat broadband dia. Aku boleh freely gunakan selagi ada coverage.

Aku beli pada hari Selasa, tapi aku tak terus activate. Sebab aku nak tunggu dapat modem dulu. Alhamdulillah semalam elaun dah keluar, aku boleh lah beli tadi. Sebab mula activate, the free period tu memang akan terus bermula dan aku tak boleh nikmati selagi takde modem. So, aku menjadi seorang yang penyabar, excited dan berharap. Tadi aku try activate, dan masukkan dalam broadband. Takde respon. Telefon member, dia kata kena tunggu mesej dari celcom untuk tempoh free itu. Dan mesej itu sampai. Akhirnya sekarang ni aku dapat online. Kelajuan kira ok la. Laju la lagi dari wifi hostel aku.

Alhamdulillah...everything worked well. Semalam elaun keluar tanpa diduga, tadi selamat sampai dan apa yang aku beli ni tadi boleh digunakan. So apa yang tinggal adalah menikmati cuti aku selama seminggu ni bersama family..Sebab lepas ni aku dah kena lapor diri ke sekolah untuk praktikum selama 3 bulan. Harap-harap semuanya lancar. Amin....

*Kat kedai phone tadi usha phone samsung, alahai dugaan untuk hati ;( hehe

No comments:

Post a Comment