Pages

Tuesday, January 10, 2012

Aku pulak terasa 'goyang'

Di atas adalah contoh semakan penempatan (posting) bagi guru-guru lepasan IPG. Agak berdebar aku rasa orang yang semak ni. Tahun depan turn aku pula InsyaAllah. Bila online facebook tadi ,masing-masing update. Aku dengan member-member ada jugak yang call senior. Ada yang dapat negeri sendiri, ada yang terlepas ke Sabah, Sarawak dan Labuan. Kesian pulak aku tengok yang terlepas jauh-jauh tu. Mungkin ada hikmahnya...lagipun ini tugas yang mulia..mendidik anak bangsa...Aku mungkin senang cakap sebab aku tak kena lagi..lepas ni turn aku pulak...

Hari ni 10hb keluar result semakan penempatan, 16hb Januari ini jugak dah kena lapor diri di Jabatan Pelajaran Negeri(JPN) negeri yang hendak ditempatkan. Masa di sana baru tahu daerah mana dan sekolah mana. Aku tahu ni pun sebab praktikum tahun lepas ada guru baru di situ cerita prosedurnya. Senior-senior aku ramai jugak dapat Sabah Sarawak. Aku terfikir..dalam masa 6 hari ni, mereka kena cari tiket flight, bersiap dan pergi ke sana. Gaji takde lagi tau, kerja 3 bulan kurang-kurang baru gaji masuk. Aku rasa macam kesian pulak. Again, turn aku belum lagi..tapi kerisauan tu sudah ada...Menurut pemerhatian aku, negeri-negeri tertentu mempunyai kekosongan contohnya Johor. Ramai yang mintak Johor dapat Johor. Tapi dengar kata senior sekolah aku di IPG lain, mintak Johor dapat Sarawak. Ahlamaakkk...kesiannya..perempuan pulak..aku rasa benda-benda macam ni tak boleh dijangka..

Dengar cerita-cerita yang berbagai jenis ini, kami pulak macam terasa risau. Sebab benda yang tak dijangka berlaku telah pun berlaku. Aku rasa Sabah dan Sarawak tu perlukan guru yang ramai. So ikut nasib jugak benda-benda ni. Apa yang aku perasan, nak posting negeri sendiri, kahwinlah cepat sebelum posting ni.hahahah... Rata-rata semuanya dapat setempat dengan suami masing-masing. Goyang jugak bila dengar cerita-cerita diorang tu..tapi apa-apa pun, sebagai guru..aku tetap kena bersedia..~

No comments:

Post a Comment