Pages

Monday, January 16, 2012

Merindui kegemilangan...


Aku merupakan peminat tegar untuk kelab Arsenal dan AC Milan. Tapi entri ni khas aku buat untuk Arsenal...sebab..baru lepas tengok kekalahan Arsenal 3-2 di tangan Swansea baru-baru tadi. Sakit hati tengok permainan. Bosan, kurang kualiti dan ada beberapa player yang buat spoil. Oh ya, aku mula minat Arsenal pada awal tahun 2000, sebab masa tu aku suka tengok corak permainan yang pantas, kemas dan cantik. Segala kelebihan fizikal bukan menjadi taruhan, tetapi lebih pada 'intelligence' dan 'total football'. Pada zaman itu juga, Arsenal merupakan kuasa besar di Liga Perdana Inggeris(EPL).

Semuanya bermula dengan era pengurus berbangsa Perancis, Arsene Wenger. Polisi pembelian pemain muda dan menggilap bakat mereka menjadi identiti mereka dan sangat membuahkan hasil. Pada zaman itu juga, Arsenal pernah digelar 'The Invincibles' kerana rekod mereka yang tidak pernah tewas dalam satu musim dan memenangi kejuaraan liga pada tahun 2003-2004. Pada masa itu, permainan mereka sangat classy dan menarik untuk ditonton.

Tapi tu dulu..sangat rindukan saat-saat kegemilangan itu..Biasalah, orang lelaki yang minat bola..mesti ada team yang sangat dikagumi. Biasanya ramai yang Man Utd,Liverpool dan Chelsea. Peminat kelab macam kami ni, agak rare. Maybe sebab menjelang tahun 2006 dan seterusnya..Arsenal dah jatuh dan jatuh..Cuba tanya budak-budak sekarang..mampus nak minat Arsenal...

Game tadi menyaksikan Arsenal tewas di tangan kelab baru EPL, Swansea.Kelab tu memang main cantik, tapi dari segi level..memang Arsenal lebih tinggi. Malangnya tewas jugak, aku tak mahu sebut siapa tapi aku rasa bila player tu merencatkan team.Please keluarkan. Kadang-kadang aku rasa Mr.Wenger dah hilang judgement. Lately memang team agak tak konsisten dan dah 6-7 tahun tak menang apa-apa piala. Aku respek corak permainan yang diterapkan Wenger, mesti ada sebabnya tapi aku rasa dah sampai masanya untuk mengubah polisi. Dunia bola sepak dah berbeza. Just denga permainan cantik sahaja takkan menjamin result..tapi perlu lengkap dalam semua aspek. Ohh how I miss 'the Invincibles'..

No comments:

Post a Comment