Pages

Friday, January 13, 2012

Misi mencari rumah sewa.

Praktikum tak lama lagi, lepas cuti raya cina. Terus akan melapor diri di sekolah. Aku dan beberapa kawan dapat di daerah Raub. Entri ringkas aku kali ini menceritakan tentang rumah sewa. Aku adalah antara orang dalam batch yang tak pernah rasa praktikum tinggal di hostel IPG. Selalunya mesti kena duduk di luar. Pasal rumah sewa, bila dah praktikum kali ni...aku macam dah tak berapa nak hairan sangat..Sebab praktikum kali pertama, aku hampir duduk di balai raya kampung sebab area tu susah nak dapat rumah. Kemudian di akhir-akhir aku dapat rumah yang memang ala-ala rumah kampung, tapi dia buat pembahagi separuh-separuh pakai plywood. Sangat kecil ruang yang ada, duduk 4 orang. Praktikum kedua pulak, aku duduk di rumah macam tempat letak barang. Sedih rasa. Atap bocor, sempit dan memang ruang tak cukup. Tapi bertahan jugak untuk 2 bulan....

Baru-baru ini, aku dapat sekolah di kawasan bandar Raub. Sekolah yang besar, lebih kurang 500 lebih muridnya. Cuak jugak sebab sekolah tu adalah antara sekolah elit di daerah. Semua murid lelaki. Bila cari di bandar, sangat sukar. Rumah ada, tapi tuan tak diketahui atau rumah ada tapi tuan tak bagi sewa. Rata-ratanya macam tu. Agak tension jugak bila cari. 2 hari cari, tak jumpa-jumpa. Petang tadi, rakan kami dari kawasan Raub jugak cuma lebih ke kawasan kampung cari pulak di area mereka. Jumpa beberapa pilihan jugak. Raub bandarnya memang agak susah nak cari menurut orang-orang di situ. So aku fahamlah kenapa kawan-kawan cari di area kampung dapat jumpa. Tapi...ada yang kata satu rumah ni macam agak scary jugak...



Rumah ini dikhabarkan adalah rumah berjiran dengan calon rumah sewa kami. Scary tak? ahahaha.Goyang jugak aku tengok..Rupanya kawasan ini memang ke dalam dan line phone yang boleh kata antara ada dengan takde. Jalan masuk pun sunyi dan menyeramkan dan jiran dengan rumah-rumah tinggal. Sewa murah je RM150 sebulan. Tapi..kenapa murah sangat ek??

Harap-harap calon rumah lain lebih ok.Esok nak tengok....

No comments:

Post a Comment