Pages

Wednesday, December 28, 2011

About Leadership.

This time aku nak share sikit tentang sesuatu value atau nilai yang perlu ada dalam diri setiap manusia. Bukannya 'sesetengah' tapi 'setiap' manusia especially lelaki. Maybe ada sesetengah orang rather step back and just follow what will happen, tapi at certain times, you'll need to step up and take the responsibility.

Leadership atau kepimpinan ni ada banyak. Dari sekecil-kecil kumpulan hinggalah yang besar. Paling senang, leadership dalam adik beradik as 'along' a.k.a the first in the siblings atau leadership as a husband in a family. Then kepada leadership yang agak besar seperti sesuatu persatuan atau komuniti masyarakat. Contohnya pemerintah atau ketua bagi sesuatu negara. Banyak contoh boleh bagi tapi kalau aku teruskan mungkin entri ni jadi list untuk contoh semata-mata. Aku dah belajar develop benda ni since sekolah rendah. Menjadi ketua ni, ketua tu masa sekolah rendah. Masa tu aku agak aktif dan petah sikit, so aku macam ada natural ability to lead at that time. Even bila pindah sekolah baru masa darjah 5 pun, 3 months aku terus dilantik jadi pengawas and next year jadi ketua pengawas@ headboy. Maybe it is a gift and I used it quite well at that time. Tapi remembering that, aku rasa masa tu aku agak skema sikit,hehehe.

Masuk je sekolah menengah, things change. At first, aku cuba bawak sikap masa sekolah rendah aku, confident, brave and boleh put up in any tasks. Tapi lama-lama, pressure mounts and I became lazy. Aku tak dapat cope dengan suasana kat situ, yelah, the seniority, the quality of students there...Bila masuk je sekolah asrama penuh, everyone is either as good as you or better. So semua orang yang masuk ke situ agak berkualiti and membuatkan aku stepped back and just go with it. Aku jadi macam lost and malas nak gila-gila study. Sebab aku masa tu rasa agak ketinggalan dan payah nak catch up yang lain, buatkan aku hilang fokus dan beralih bidang. Lebih kepada sports to be precise. I have to admit that I'm using that to forget my lost in ability to catch up with others. And that is when my leadership virtue also faded away. Agak terkilan sebenarnya. Something yang aku hold lama dari kecik, suddenly masuk alam sekolah menengah aku macam lost. The only leadership value I had that time was captaining the school handball team. Itu saja.

Sebenarnya it is good to develop this value. Sebab apa? Korang akan sedar kepentingannya bila korang diberi tanggungjawab memimpin. Lebih-lebih lagi masa still belajar ni. Bila masuk ke IPG, aku bawak pulak perangai sekolah menengah. Just follow along. Buat je..ikut je...tapi suddenly it hit me back. Masa semester 3 degree, aku diberi tanggungjawab menjadi Ketua Unit untuk kelas aku, and entah macam mana jugak dipertanggungjawabkan untuk jadi pengerusi program Bina Insan Guru semester tu. Aku macam kalut jugak awalnya. Yelah lama tak pegang tanggungjawab besar kan..Tapi in the end, I managed to handle that. Lagipun past experience+anak-anak buah yang bagus menjadikan aku lebih confident untuk handle program macam tu. Alhamdulillah....

Tapi, leadership pun perlu banyak handle benda-benda negatif. Banyak cabaran jugak. Aku pernah berdepan dengan dugaan paling besar aku semasa diberi tanggungjawab memimpin. Earlier this year, aku diberi peluang sekali lagi untuk menjadi leader. Program Lawatan ke Sekolah Sukan Bukit Jalil dan MSN bagi student2 minor PJ batch aku. It was pretty big and my name tiba-tiba dicandidatekan untuk handle that thing. Bila aku handle, aku buat macam biasa la. Organizing, buat meeting untuk AJK, serahkan tugas masing-masing, meeting, meeting, jumpa lecturer. Then suddenly the lecturer want to meet us satu batch. I'm kinda worried at that time. Akhirnya apa yang aku jangka menjadi realiti 'indah'. Rupanya lecturer tu nak kami buat meeting dengan semua peserta program means 6 kelas yang ada minor PJ tu, bukan dengan kami sahaja. Aku masa tu dipersalahkan kerana tak ikut kehendak dia. So, tiba masa kami berkumpul beramai-ramai, aku dibancuh di khalayak. Memang jam kepala otak aku,malu, sedih, marah semua ada. Bagi aku agak tak patut dia buat macam tu, at least bagi la time aku sorang-sorang. Tapi nak buat macam mana. Even kita ada peranan as leader, orang atas kita perlu dipatuhi jugak. So that's a challenge.

Malam tu aku down sangat. Aku macam nak lupakan malam tu. Tapi baru-baru ni aku chat dengan kawan lama aku, Guy. Dia mention yang even sesusah mana pun, sedown mana pun malam tu, aku still mampu tersenyum. Aku teringat part ni, that's when aku rasa aku masih mampu to handle pressure and still boleh bergelak ketawa lepas tu. Yelah, bagi aku, aku tak suka biar kawan aku tengok aku macam tu lama-lama. Kawan-kawan, mereka pun risau jugak kalau kita tak OK.

Berbalik pada leadership tadi...benda ni will come naturally...And memang akan ada moment yang memerlukan kita untuk mempamerkan kualiti kita sebagai pemimpin. Untuk orang lelaki for instant bila dah kahwin and jadi ketua keluarga nanti. Banyak situasi yang memerlukan nanti, and you'll know what to do. Aku bersyukur sebab dapat peluang untuk develop balik my leadership value bila masuk ke IPG. Dan bila umur kita dah meningkat and still ada peluang, just grab it!Leadership is in you, and it is the best that you can develope it. It will be a big advantage for yourselves ;)


2 comments:

  1. dude...its such a pain when people talking bad about us and people do believe what they said..
    but just keep being optimist to step forward.. no matter how hard the situation..
    go on with ur own legs..
    its easy to defeat people
    but its wont be easy to win people...
    :)..keep in touch...

    ReplyDelete