Pages

Thursday, December 29, 2011

Tak kira siapa kita.No matter who we are.

Pertolongan atau help kepada orang yang kurang bernasib baik.Selalunya orang akan kata “alah..aku pun susah jugak kan. Aku nak share satu story yang aku tengok masa Sportcenter masa jam 7.32 tadi. Selalunya aku just nak tengok perkembangan sukan yang terbaru. Then in the end, ada dipaparkan tentang kisah daripada ESPN: My Wish. Ini adalah sebuah program di bawah kendalian ESPN di mana kanak-kanak(biasanya) yang kurang bernasib baik akan dihighlightkan dan mempunyai peluang untuk spend time bersama atlet faveret mereka .

"My Wish" is a collaborative effort with the Make-A-Wish Foundation that chronicles the granting of unique sports-related wishes for children.(ESPN)

Tadi ada highlight tentang seorang budak lelaki bernama Adam Hubbs. Adam Hubbs adalah seorang budak yang sangat aktif pada suatu ketika. Especially dalam American Football. Adam Hubbs selalu bermain di sekolah dan mempunyai potensi. Malangnya aspiring athlete seperti Adam yang ketika itu berusia 13 tahun, diserang penyakit kronik yang jarang. Dia mengalami mikrofobia genetic di mana badannya berhenti menghasilkan sel darah putih untuk melawan penyakit. Untuk seorang budak berusia 13 tahun, berita sebegitu memang sukar untuk diterima.

"It was tough, just knowing that I'm not the same as my friends, that I'm always going to be different," said Adam, now 16. "That was the hardest part."

Tahun 2010, dia memerlukan penderma untuk sel tulang belakang namun tiada penderma hidup yang sesuai pada masa itu. Dia terpaksa hidup memakai topeng dan hanya terbaring di dalam bilik khas untuk menghindari kuman yang terdapat dalam udara sekeliling. Sampai tahap Adam koma selama 5 minggu. Dan sekarang dia menghidap strok dan bahagian kiri anggota badannya tidak berfungsi. Sekarang berumur 16, Adam masih struggle namun terus menguatkan dirinya untuk terus hidup. Sudah mampu berjalan menggunakan tongkatnya. Tahun ini, ESPN dengan program ‘MY WISH’ telah menemukan Adam dengan bintang idamannya Tim Tebow. Quarterback Denver Broncos, 24 tahun yang sedang meningkat naik di dunia NFL(National Football League).


Video aku share menampilkan bagaimana Tim Tebow telefon family Adam dan memperkenalkan dirinya kepada Adam. Bayangkan reaksi budak tu, macam kalau Andriy Shevchenko atau Robin Van Persie telefon aku cakap ‘Eh Sapik, ni Van Persie ni.Jom Lepak’.Mak aihhh…. Berbalik kepada Adam, Tim Tebow hang out dengan dia satu hari..main football,main game..bayangkan reaksi seorang budak yang bertarung nyawa..dapat moment yang macam tu..memang dia takkan dapat disembuhkan macam tu.. Tapi secara psikologinya? Well…saat macam tu dapat melegakan kesakitan yang dia alami..

Sebagai rakyat biasa pun, kita ada part masing-masing. Tak perlu jadi bintang atau selebriti. JUST DO WHAT YOU CAN TO HELP THE UNFORTUNATE…;)

No comments:

Post a Comment