Pages

Wednesday, February 06, 2013

Apa yang anda perlu buat jika pasangan anda gila bola sepak?



Sebagai lelaki, memang tidak hairan jika melihat golongan ini meminati atau 'menggilai' bola sepak. Bab main, mahupun menonton perlawanan di televisyen. Kadang-kadang ada pasangan yang sama-sama minat bola sepak, boleh pergi tengok live game sama-sama, boleh ke stadium sama-sama, boleh borak pasal team sama-sama. Tapi situasi itu amat jarang, bukan kebanyakan wanita yang minat dengan benda macam ini. Kadang-kadang bagi yang sudah berpasangan, si lelaki minat tapi perempuan kurang atau memang tak minat, boleh menimbulkan pelbagai situasi yang mungkin boleh kata masalah kecil, sampai tahap boleh mengganggu emosi sedikit. Tambahan pula bagi lelaki yang sangat menggilakannya. Bila tengok game team kegemaran, memang tak boleh ganggu langsung. Nak mesej tak boleh, nak call susah, kalau mesej pun balas lepas 10,15 minit. Bukan takde yang boleh mesej masa tengok game or layan bola kat stadium, tapi kebanyakan lelaki yang 'die hard fan' memang sukar diganggu tambahan pulak kalau tengok team favourite dia, game best, atau sedang menonton sambil hangout dengan kawan-kawan.

Ada beberapa cara bagi menghadapi situasi ini tanpa menimbulkan sebarang konflik atau salah faham, merajuk, terasa hari dan sebagainya.

1. Minta dia beritahu jika game sudah bermula.
Ini untuk menyediakan mental anda jika pasangan anda mahu menonton bola sepak. Biasanya malam minggu. Jika dia hendak keluar melepak dengan kawan-kawan sambil menonton bola, itu adalah signal untuk dia menghabiskan masa bersama rakan-rakan. Unless dia memang jenis selalu mesej tak kisah ada gempa bumi or sedang berada dalam kebakaran. Bila anda beri 'space' pada dia tanpa diminta, dia akan rasa lega sebab anda memahami. Dan ingatkan dia untuk hubungi anda jika game sudah habis atau anda hendak tidur. Tapi janganlah pulak letak :( kat hujung mesej anda, nanti dia ingat anda tak suka pulak.haha.

2.Tidak perlu beriya-iya sangat jika anda memang tidak suka.
Ada juga sesetengah wanita yang menganggap, bila pakwe mereka ni 'semangat' tengok bola, maka mereka pun perlu semangat. Lelaki sebenarnya bukan mahu mengubah pasangan mereka sampai tahap sebegitu. Cukuplah ambil tahu sedikit, or beli jersi sama ke, ikut pergi stadium. Sebab bila diri sendiri memang dah tidak berapa minat, jangan memaksa diri untuk berubah supaya minat jugak. Kadang-kadang ada sampai menjerit gol lebih-lebih dari pakwe dia. Sebab benda ni won't last. Katakanlah..(katakanlah) berpisah kan, so camne dengan minat tu? Berubah balik semula? Ha..kena fikir tu. So jangan sampai obses ok.

3.Ingat pasukan yang dia suka, dan tak suka.Hehe :P
Ha..yang ini..rasanya kena tahu. Bukan apa, senang jugak untuk anda. Nak beli hadiah ke or souvenir ke, senang jugak tak perlu fikir panjang. Dapatkan apa-apa berkaitan team dia, mesti dia suka. Kalau perbualan ke apa boleh jadi usik dia, kalau dia boleh terima, bahan team dia, hehe. Tapi kalau selalu jangan la eh. :P. Kalau team dia tak suka tu pun kena ambil tahu gak,boleh bahan sama-sama hahahaha.

Antara hadiah besday yg aku pernah dpt 3,4 tahun lepas.
Cupcake Arsenal dgn aku sekali ada dlm list players.


4.Jangan puji player selalu cuma sebab hensem.Depan dia.
Ha yang ni...errr. Selalu jadi. Kadang-kadang bagi orang yang tak tahu, diorang akan tengok appearance jelah. Biasalah tu. Hehe, pasangan anda tu lelaki, takut kang dia kuat jeles. Bila anda asyik puji-puji, komen-komen appearance player tu, dia jadi tak syok la. Ada certain orang dia boleh terima, layan aje. Hehe. Tengok keadaan ok.kih3


The biggest point is 'memahami'. Hehe mudah je. Kalau memahami, secara automatik anda akan memahami perkara seperti ini. Dan boleh menerimanya dengan baik. Bagi orang yang  minat bola ni, ini 'passion' mereka. Lagi-lagi kalau liga di Eropah, diorang tak boleh nak ke sana tengok, so kat tv or kedai mamak je lah mereka boleh berkumpul dengan member or spend time lepak rileks kat rumah tengok game bola. So kalau pasangan anda seperti ini, rileks, fahami dan jangan bertelagah pulak pasal benda ni. Small matter je. Bila dah habis game or free tu, luangkan lah masa banyak2 kali ribu2 pun takpe.hehehe :). Kalau korang sayang dia, janganlah suruh pilih antara bola dengan korang. Itu maknanya suruh pilih antara passion dorang pada bola dengan sayang dia pada korang. Passion dengan sayang. Dua benda berbeza. Hehe :)



*Gambar kek tersebut adalah hadiah dari 'ex' penulis. Hanya menggunakan gambar tersebut sebagai contoh walaupun sudah lama tiada hubungan lagi.Harap maaf jika menggunakan gambar tersebut, tapi hadiah tersebut antara yang paling diingati oleh penulis. Sekian.





No comments:

Post a Comment