Pages

Saturday, February 09, 2013

Kerjaya sementara menunggu posting

Baru-baru ini diumumkan tarikh di mana semakan bagi temuduga akan disiarkan pada 15 Februari 2013. Tarikh temuduga juga akan berlangsung selama tempoh bermula dari 19 Februari 2013 sehingga 27 Mac 2013. Ramai yang menunggu tarikh ini, kerana penantian yang sangat lama akan berakhir jika temuduga tersebut berjalan lancar bagi bakal-bakal guru PISMP(keluaran IPG) dan ISMP(keluaran IPTA), mereka akan dipostingkan. Aku bila lihat tarikh tu..aku tak excited sangat. Memang aku nak posting, memang aku nak mula kerja di sekolah, tapi maybe sebab dah terlalu lama cuti dan stuck in working like I do now.

Oh ya, aku tengok ramai rakan-rakan yang sementara menunggu posting tu..menceburi pelbagai kerjaya. Ada yang jadi guru ganti, ada yang jadi pekerja di mall, ada yang kerja biasa, ada yang kerja kedai makan dan sebagainya. Aku? Pada mulanya aku malas..nak nikmati cuti puas-puas. Tapi memikirkan yang top up handphone, top up broadband ni siapa yang nak bayar kan? So..aku ambil keputusan untuk cari kerja. Mula-mula aku try apply guru ganti. Tunggu punya tunggu, rasa macam tak dapat je.

Pada suatu hari(cewah), aku bukak page facebook Segamat. Page ini adalah page yang dibuat khas untuk warga daerah ini share macam2, iklan lah,jual barang lah, luahan perasaan jalan Segamat teruk lah..macam2. Bila aku bukak pada hari tersebut, aku ternampak ada orang post. "Siapa kat sini yang berminat nak ajar tusyen BI?". Aku pun terfikir..a'ah ek.tusyen. Lepas tu aku pun terus lobi untuk dapatkan job tersebut. Sebab ada lagi 2 orang wanita yang juga berminat nak job tu. So bila tuan post tu inbox aku, dia macam interview aku by mesej je.Haha. Dia tanya lepasan ijazah dari mana, sekarang kerja ke, dah ngajar ke, siap tanya result English SPM aku lagi. Hehe, tup tup terus dapat kerja tu. Dalam masa 3 hari lagi,dia kata dah mula. So bermula dari 31 Disember 2012, aku dah mula mengajar tusyen di situ.



Mula-mula subjek BI je, Isnin dan Sabtu. Ada yang sekolah rendah dan menengah, dari darjah 1 sampai tingkatan 5. Konsep dia lebih macam jadi tutor je, and ajar ikut workbook yang disediakan. Hari pertama Isnin tu, esok terus dia mesej lagi tanya nak ajar BM tak,then aku pun terima. Senang je. Sebab tusyen tu weekdays memang malam. Sabtu je siang. So hari tusyen, malam 8-10 memang aku takde di rumah.hehe. Student pun tak ramai, 1 slot dalam 7-8 orang je. So aku tak rasa pressure sangat, dan focus group pun tak ramai so aku boleh tahu perkembangan setiap murid tu.

Bayarannya takdelah lumayan macam pusat tusyen, sebab tusyen ni dibuat persenderian dan tuan pengusaha tiada tenaga pengajar bahagian bahasa. Lagipun aku takde apa nak buat kat rumah. Melanguk je la baca rumors2 pasal posting. Hehe, alhamdulillah lately petang pun aku dah ada aktiviti di kolej vokasional berhampiran..so aku rasa terisi jugak cuti aku ni sambil2 menunggu :)



*Hasil gaji bulan pertama untuk family. Plus tayar motor baru +minyak itam keh3.

No comments:

Post a Comment