Pages

Sunday, February 03, 2013

Tanggungjawab sosial guru.

Guru bukan sahaja berperanan untuk mendidik murid-murid di sekolah, malah perlu menguruskan aktiviti-aktiviti yang dijalankan, membentuk sahsiah murid-murid malah mempunyai tanggungjawab sosial terhadap masyarakat sekeliling. Satu peranan yang rumit untuk dipegang, sebab bukan semua orang nampak perkara ini. Sebab satu mind-set yang diterapkan oleh masyarakat ketika ini adalah kerjaya guru ni senang. Pergi sekolah, balik sekolah dah boleh tidur. Hujung minggu cuti, cuti sekolah cuti. Biasa dah tu, kadang-kadang orang paling rapat pun memandang rendah kerjaya ini. Rasa nak suruh je ajar seminggu kat sekolah baru rasa.

Aku baru seminggu tolong train ragbi di sebuah Kolej Vokasional di daerah aku, FYI kolej ini adalah *upgrade dari Sekolah Teknik@Vokasional di mana instead of 2 tahun, mereka akan belajar selama 4 tahun straight untuk mendapatkan diploma dalam bidang kejuruteraan@vokasional yang dipilih. Agak menarik konsep ini, student yang habis SPM tak buang masa melanguk tunggu result, malah boleh meneruskan pembelajaran dan amali mereka di sana. Bila aku join ajar training, main sekali, cikgu tu pun ada juga ajak rakan-rakan dia..yang bukan cikgu pun turut sama memberi bantuan. Aku rasa pada masa tu, baru aku dapat tangkap tanggungjawab sosial ni. Sampai di satu tempat, selain fokus pada sekolah..guru tu yang perlu aktif libatkan diri dengan aktiviti sekeliling melibatkan orang lain. Barulah dapat kawan, mudah mesra dan senang bergaul dengan orang lain.

Penulis bergambar kenangan ketika 'friendly' bola sepak
melawan org kampung (praktikum 2011)

Bila dah macam tu, barulah senang nak buat aktiviti apa-apa di sekolah, mudah dapat sambutan. Sebab masa praktikum dulu, pun alami benda ni. Join apa-apa aktiviti yang boleh, kadang-kadang bila penat aku malas jugak. Cuma bila dapat satu benda yang aku minat..contohnya sport, aku semangat nak join. Sikit-sikit, aku boleh kenal orang, curahkan ilmu yang ada and belajar benda baru. Kadang-kadang bila lepas training, dapat main dengan budak-budak tu. 15 minit je,tak lama mana, tapi boleh buat aku rasa relaks je. Boleh kenal orang-orang baru and belajar bergaul. Harap-harap nanti bila aku dah posting betul nanti, aku mampu laksanakan peranan-peranan aku sebagai cikgu. Amin.. :)

1 comment: