Pages

Tuesday, October 09, 2012

Boleh lemah jantung kalau hari-hari camni.

Petang tadi merupakan last game dalam round robin untuk liga batch di IPG Tengku Ampuan Afzan bagi pasukan PISMP Sem 8, team yang aku manage untuk tahun ke-3 sekarang. By far, aku dapat rumuskan..even kami dapat ke final..namun setelah 2 tahun menjuarai liga sebelum ini, tahun ini kami agak sukar untuk mengulang prestasi lama. Team junior2 sudah dapat membaca kelemahan dan kekuatan pasukan serta dapat menggunakan taktik yang menyukarkan kami untuk memenangi permainan. Apa yang kami dapat ialah keputusan 2 seri, 2 menang dan sudah cukup untuk meletakkan kami di dalam kelompok kedua teratas dari 5 pasukan untuk melayakkan diri ke final. Apa yang aku pasti, belum cukup untuk menjuarai kejohanan pada tahun ini.

Game hari ini juga agak menekan mental dan memerah otak aku untuk menggunakan formasi dan taktikal yang sesuai. Juga suara aku hampir habis dan hampir menyepak kerusi yang disediakan atas sebab faktor kecewa dan hampa dengan kebuntuan dan pembaziran peluang. Namun begitu, aku cuba untuk menenteramkan diri walaupun kami ketinggalan 1-0 hasil sepakan penalti dari pihak lawan. Masa tinggal 20 minit, kami cuma perlukan seri untuk layak ke final, kalau kalah, memang OUT. Aku masa itu teringat macam-macam..punahlah harapan nak final straight tiga tahun berturut-turut. Tengok pemain-pemain berhempas pulas. Boleh lemah jantung hari-hari tengok perlawanan macam ni. Sengit. Padat. Rancak. Ganas. Dan menarik. Aku cuba untuk mengikuti ketenangan idola managerial aku, Carlo Ancelotti yang jarang nampak tertekan walaupun teamnya tengah 'kena'. 

The Boss : Ancelotti


Tunggu punya tunggu, serang punya serang, tiba-tiba...Kami pun dapat penalti setelah striker kami ditackle secara salah dalam kotak penalti. Alhamdulillah...tapi masa tu classmate aku tanya dari jauh siapa nak ambil. Automatik aku letak kepercayaan pada dia dan tuding jari kepada dia dengan confident. Sebab aku yakin dengan kemampuan set piece dia, then dia pun ambil bola dan letak di penalty spot. Lepas tu apa yang aku buat ialah pusing belakang, cangkung dan tutup mata. Punyalah seriau. Dah la 4 minit lagi. Kalau tak masuk, kami kalah dan memang tak dapat lah nak ke final. Namun bila dengar sorak gembira dari penyokong pasukan kami. Alhamdulillah....kepercayaan aku terbalas. Aku pun hanya buat 1 sub je untuk melambatkan game namun sub itu berjaya membuat impak untuk membuat serangan yang hampir berjaya tapi gagal disudahkan. Kalau tak, menang dah. Hadoiiii. Takpelah. Yang penting ke final 3 tahun berturut-turut. Moga jadi kenangan manis sebelum tinggalkan IPG :)


*Terima kasih kerana membalas kepercayaan, terima kasih atas kegigihan dan good luck di final guys!


1 comment: