Pages

Sunday, September 23, 2012

Future Plans

Mencecah hujung  Pengajian Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) aku ini, umur 23, aku terfikir banyak perkara. Tambahan pulak menjelang umur 24 nanti, aku bakal dipostingkan (InsyaAllah) ke sekolah. So mahu tak mahu, banyak benda bermain di fikiran tepi kotak aku ini. Apakah yang akan aku buat nanti? Apa yang aku nak capai? Adakah aku akan mengakhiri zaman bujang dalam masa terdekat? Semuanya berlegar-legar dalam kepala. Aku rasa kalau korang buat merentas desa dalam ni, confirm banyak checkpoint dalam kepala otak aku ni. Banyak benda kot aku nak buat. Banyak benda nak settle. Banyak benda nak capai. Nak cari orang yang sanggup bersama aku susah senang tanpa condition. Wow, too much. Cut the crap!

Oh ya, aku rasa setiap orang pasti ada rancangan atau nak gebang lebih sikit 'Pelan Integrasi' masa hadapan masing2. Pasti ada target, pasti ada aim atau matlamat. Aku pun tak sure, Pelan Integrasi masa hadapan aku masih kabur. Tapi aku sudah ada serba sedikit perkara yang aku inginkan nanti. 1st, pastilah kerja. Walaupun terjamin tapi tak tahu cepat atau lambat. Apa yang aku harapkan ialah dapat sekolah yang OK dan aku mampu untuk bertugas dengan baik. Yelah, nak mulakan karier cikgu ni kan. 1st memang kerja keras sikit. make an impression. Lepas tu mestilah dapat gaji kan? Gaji itulah yang aku harapkan dapat spend kat family especially mak aku. She done too much already plus she's a single mother, doing all the duty by herself without any help. Sangat bersyukur ada emak yang tabah. Aku akan balas jasa beliau. Selepas itu barulah aku akan fikir untuk diri sendiri. Kenderaan maybe? Kereta atau motosikal. Aku akan tengok keadaan. Seterusnya perbelanjaan untuk rumah  termasuklah PC, TV rumah dan macam2 lagi kelengkapan yang aku rasa sesuai untuk keselesaan rumah aku. Yelah, time ni la nak tolong kan. Huhu, untuk family jugak.
Hmm..What should I add here?


 Next, aku fikir banyak lagi benda aku nak buat as enjoying the life. Nak jugak rasa adventure, kalau katakan tak dapat posting Sabah Sarawak pun aku memang teringin nak travel. Dalam negara dulu, ada bajet barulah kita keluar :).Nak try benda2 baru and tempat2 baru.

Perhentian Trip

Taman Negara Sungai Relau Trip
Macam nak try.tapi takut.tapi nak.


Aku dulu kurang dapat peluang berjalan-jalan (dalam konteks 'Travel'. Naik bas gi Seremban, Selangor, lawan ragbi tu tak kira.haha). So bila dah belajar ni, dapat duit sendiri..sikit2 boleh la aku gunakan. Bila start rasa syok gila. So aku rasa bila dah kerja nanti ada duit gaji, boleh la diperuntukkan untuk benda-benda macam ni. The key is, planning. . . Hehe. And have some great company. Maklumlah takkan nak travel sensorang pulak kan. Kena ada la kawan2 :)

Next, aku teringin nak try various food and explore new things in culinary world. Aku suka makan, even ada benda yang aku tak makan, aku tetap suka try tempat2 makan baru and paling best dapat kumpul sama-sama dengan family and make a feast.Huhu syok! Tu antara plan nye lah. Lagipun aktiviti macam ni dah kahwin pun boleh still teruskan.hehehe. 

My own grilled chicken and meat. Jamu family!


Rugby is a big part of my life. Dalam 5 tahun aku kat IPG ni, it has been a disappointing period for my career in this sport. Aku start dari darjah 5 main until form 5. Then it hit me, to see there was no rugby post kat padang  IPG ni. Sedih gila,nasib baik ada Liga KRS(Kesatuan Ragbi Selangor) yang buat masa weekend, so bila free time aku dapat pergi main dengan Oldboys. Tu pun penat jugak nak ulang alik KL. Tapi aku dah minat and bosan plus aku taknak let go precious things yang aku belajar and berlatih sejak sekolah dulu. Lepas IPG punya life ni, future plan? I gotta involve more. Nak main selalu.

At Seremban


And last but not least, mengakhiri zaman bujang. Susahnya nak memikirkan benda ni. Bukan aku taknak, tapi past relationships buat aku jadi terlalu berhati-hati dan terlalu rileks dalam melayan wanita. Aku dah lama takde dalam relationship, so aku menjadi agak kaku dan kekok bila berbual dengan wanita. Lama-lama jadi macam lost dan takde idea. Aku agak regret jugak, maybe aku start terlalu awal. Dari sekolah, so bila dah umur macam ni, aku jadi macam a bit let down di kalangan perempuan. Sembang boleh, boleh approach tapi as kawan . Feelings bila nak develop, ada je kekangan. Memang nak fikir soal kahwin tapi asal aku fikir je, jadi buntu. Harap ada orang yang sudi terima dan tunggu orang yang berperangai ganjil seperti aku ini.Hehe. 

Apa-apa pun, aku plan for the future. Jadi tak jadi, tercapai tak tercapai, aku tak rasa ralat sangat. At least aku dah ada blueprint apa yang aku nak buat. Aku taknak jadi lost soul nanti duduk kat sekolah kerja kerja kerja tapi takde life. Aku memang akan terpisah dengan kawan-kawan masa belajar nanti, tapi bukan aku tak boleh jumpa mereka semasa cuti. Aku juga mungkin akan jumpa kawan-kawan baru masa bertugas nanti. Wallahualam. Benda paling penting sekarang ialah aku dah set apa yang aku nak buat, nampak apa yang perlu aku capai. Tak dapat tu tak penting, yang penting cuba. Sebab dalam hidup ini, kita hanya merancang. Tuhan yang menentukan. :)




No comments:

Post a Comment