Pages

Wednesday, April 17, 2013

Transisi Hidup

Setiap orang berbeza, bukan sahaja dari segi fizikal, malah kehidupan mereka juga mempunyai satu perjalanan yang tersendiri..bergantung kepada keputusan yang mereka buat dan juga keupayaan mereka untuk menjalani kehidupan itu sendiri. Ada orang yang dapat menjalani kehidupan yang mereka inginkan, apa yang mereka idamkan, "couldn't been better..." bak kata mereka. Ada juga yang tidak dapat menjalani kehidupan yang mereka inginkan dan mengikut sahaja apa yang ditetapkan untuk mereka tetapi masih menikmatinya. Selain itu, ada juga yang dapat apa yang mereka mahukan, dapat mencapai apa yang dirancang tetapi tidak pernah berasa selesa dengan keadaan mereka. Perbezaan kehidupan dan perjalanan hidup ini bergantung pada sesetiap individu itu sendiri. Penerimaan mereka dalam konteks kehidupan, cara mereka menghadapinya serta kawalan emosi mereka merupakan penentu kepada kehidupan mereka sendiri. Mereka yang mengawalnya, memanglah...dikatakan kita ikut sahaja takdir yang membawa kita kepada sesuatu situasi, tetapi cara setiap orang menerimanya.




Kalau nak ikutkan, aku tak sangka akan berada dalam kehidupan sebegini. Berbeza dengan apa yang ada dalam kepala aku beberapa tahun dulu. Tetapi, dari masa ke semasa aku cuba untuk 'adapt', cuba untuk enjoy sebaik mungkin apa yang ada sekarang. Dalam pada masa yang sama, oleh kerana situasi family aku, aku juga cuba untuk memenuhi tanggungjawab sebagai anak lelaki, dan apa sahaja pekara kebanyakkannya aku akan ambil kira mak aku yang sekarang tinggal bersama aku di rumah. Bukan aku taknak keluar,lepak2, turun JB ke, turun KL ke, tengok bola kat stadium ke, cuma aku takkan rasa sedap hati jika nak keluar selalu..padahal kalau kat hostel memang ada duit je, KL laluuu. Bila aku dah bekerja nanti (posting pun entah bila), aku macam mesti akan terfikirkan keadaan family aku dulu. Dua orang adik aku even dah habis sekolah, masih belajar. Abang aku pun tinggal jauh di utara tanah air. So bila sekarang ni aku lambat posting, aku rasa maybe hikmahnya aku dapat tolong teman mak aku. Kerja pun cari2 sekitar sini je, Alhamdulillah ada jugak tempat tusyen memerlukan khidmat aku. Aku rasa lega bila dapat buat perkara yang betul, sebab kadang2 'the hardest thing and the right thing are the same'. Apa pun, kalau dah posting nanti, akan timbul lagi dilema dalam memikirkan keputusan yang perlu dibuat. Dalam situasi kerjaya aku, kalau dah keluar list posting memang kena pergi. Tapi tulah, bila dah rasa umur macam ni, banyak faktor nak diambil kira. Korang akan pertimbangkan antara keluarga korang, kerjaya,kesihatan, ekonomi, kawan-kawan pun...Bagaimana penerimaan korang pada benda tu, itu yang boleh buat kita jadi manusia yang kuat...menghadapi apa sahaja transisi hidup, masalah memang akan muncul beb.Memang akan muncul. Bukan jadi hebat sebab ada kerjaya yang hebat , gaji yang lebat. Tapi lebih kepada cara menangani apa sahaja yang kehidupan 'offer' pada kita. InsyaAllah :)








No comments:

Post a Comment