Pages

Tuesday, January 15, 2013

Hidup dengan pilihan

Pernah tak anda dengar atau baca masa sekolah menengah dulu, elemen 'literature' dalam subject english, poem bertajuk 'The Road not Taken'(Robert Frost) ? Aku sendiri tak ingat poem ini masa tingkatan berapa belajar, tapi yang aku ingat adalah poem ini berkaitan dengan pilihan yang ada dan bagaimana kita handle pilihan itu. The Road not Taken ini secara kasarnya berkaitan tentang dua jalan yang ada di depan mata, tetapi persona yang berada dalam poem ini mengalami dilema untuk memilih dua jalan yang ada.




Persona ini pada asalnya ingin memilih kedua-dua jalan tersebut, tetapi kelihatan agak mustahil dan dia memikirkan dengan panjang untuk membuat keputusan. Dia juga melihat kedua-dua jalan tersebut, dan meneliti apa yang mampu dilihat secara zahir tentang keadaan yang perlu ditempuhi jika melalui dua jalan tersebut. Dan seterusnya dia memilih satu jalan, namun memikirkan apa yang akan terjadi jika dia memilih satu lagi jalan yang tidak dipilih olehnya. Tetapi akhirnya dia menganggap perkara ini akan berulang kembali di mana dia akan menghadapi situasi untuk membuat pilihan dalam hidup, sama seperti memilih jalan ini, dan menerima perkara tersebut.

Pada aku poem ini membolehkan kita mempelajari sesuatu, di mana dalam kehidupan..kita akan mengalami masalah untuk membuat pilihan atau memilih sesuatu jalan, lebih-lebih lagi yang melibatkan masa depan kita. Dan kadang-kadang bila kita sudah memilih sesuatu itu, kita akan melihat kebelakang adakah pilihan yang kita tidak ambil itu adalah lebih baik? Lebih-lebih lagi bila kita sudah memilih satu jalan itu dan menghadapi kesukaran. Macam aku, bila aku rasa down dan rasa susah dengan pelajaran aku sebelum ini, penyesalan akan timbul. Keputusan untuk masuk sekolah berasrama, masuk IPG dan sebagainya adalah jalan yang TELAH aku pilih, apa yang terjadi sepanjang berada di sana menjadikan aku banyak berfikir. Sama juga semua manusia, pilihan ada, tepat atau tidak, kena juga tempuhi.

Di masa depan nanti, mana tahu ada jalan lebih besar lagi untuk ditempuh..mana kita tahu kan.. Apa yang kita boleh buat cuma mengharunginya dengan baik. Macam dulu, aku terhimpit dan terlepas belajar bidang guaman yang menjadi antara target aku masa sekolah menengah, aku cuba untuk lupakan. Kadang-kadang aku terfikir, kalau aku lalu jalan yang itu, apa akan jadi pada aku sekarang? Tetapi bila lama-lama di IPG, dan bila praktikum, masuk sekolah, mengajar..aku cuba untuk tidak bebankan fikiran dan buat yang terbaik. Takkan aku nak buat ala kadar dengan alasan ini bukan pilihan asal aku kan..cuma kita sebagai manusia akan diletakkan dalam situasi begini. Bila aku buat cincai, aku terfikir anak murid aku, "Dapat ke apa yang aku ajar tadi?". Serius, ada rasa risau tu. Dan aku yakin ramai cikgu-cikgu juga harap anak muridnya dapat apa yang mereka ajar. Itulah bila kita kena menerima keadaan dan melaluinya dengan baik. Buat apa yang sepatutnya. Dan itulah timbulnya perasaan ikhlas dalam membuat sesuatu.

Redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah. Ombak Rindu hahahha. :P

No comments:

Post a Comment