Pages

Sunday, May 12, 2013

Late Night Thinking

Insomnia. Mungkin juga. Kepala banyak fikir, pun ye jugak. Apa-apa pun masalah tidur malam aku ini selalunya terjadi apabila aku ada benda nak buat. Download cerita,layan cerita, layan bola,main game, tengok tv, kemas bilik(eh?). Tapi kali ini aku still tak dapat tido even aku tak buat apa-apa. Hanya termenung sahaja, online pun macam tu je, 1.tengok FB 2.tengok twitter (ulang langkah 1 dan 2). Bosan. Dengar lagu sahaja. Dan bila keadaan sedemikian berlaku, aku mula la berfikir. Lepas satu benda, satu benda aku fikir. Kadang-kadang tak berkait pun..dan kadang-kadang tak penting. Mungkin hidup menganggur ini banyak membantu aku untuk mengaktifkan pemikiran dengan lebih pesat. Aku rasa belum nampak lagi hala tuju, seperti yang dibayangkan sebelum ini. 


Samar


Dalam minggu lepas, masa hari mengundi, aku sempat berjumpa dengan rakan-rakan lama dari sekolah rendah. Aku berpindah dari sekolah itu pada umur 10 tahun, so lebih kurang 14-15 tahun tak jumpa mereka. Mereka pun sudah berkerjaya, ada juga yang baru habis belajar seperti aku (aku lama tak lama, dah 6 bulan) tetapi sudah ada hala tuju pekerjaan. So waktu mengundi merupakan 'timing' yang baik untuk berjumpa sebab semua balik kampung. Bila berborak, aku mati point nak kata apa, sebab aku bukan ada pengalaman bekerja untuk dikongsi. Tetapi nasib baiklah boleh cerita sikit pengalaman setelah berpindah ke Negeri Sembilan semasa kecil. Mereka rasa aku agak misteri kerana menghilangkan diri secara tiba-tiba pada tahun berikutnya. Wah terasa cool di situ. Tapi apa-apa pun, pengangguran di kampung tanpa ramai kawan(sebab aku sekolah di tempat lain) agak mencabar jiwa. Boring, dan risau. Risau kenapa? Segala teknik pengajaran yang diaplikasikan semasa di institut perguruan dahulu berkarat kerana selama 6 bulan tidak dipraktikkan.

Sebenarnya, kalau diikutkan pada waktu ini..batch aku sudah dipostingkan. Tetapi mungkin nasib tidak menyebelahi. Mungkin kami terpaksa bersabar dengan lebih lama. Pada pilihan raya baru-baru ini pun aku rasa ramai tidak mengetahui nasib kami ini. Suara kami tidaklah didengari, cuma timbalan menteri sahaja yang dapat memberikan bayangan namun tiada tarikh sebenar mengenai posting ini. Bukan apa, dah bulan 5, rasa penat menunggu. Sabar memang sabar, tapi kadang-orang tidak meletakkan diri di tempat kami ini. Mereka cuma mampu berkata "nanti posting la tu,". Mungkin bagi mereka, ini hal kecil. Remeh. Harap-haraplah ada perubahan jika kabinet baru diumumkan nanti. Nasib pendidikan di Malaysia agak samar sekarang, pelbagai dasar dilaksanakan tapi tidak mengira beban yang perlu ditanggung warga pendidik. Harap kumpulan kami nanti dapat menempuh semuanya dengan baik, Amin... :)

No comments:

Post a Comment