Pages

Thursday, May 02, 2013

First web comic.

Masa darjah 3 aku pernah try buat comic strip with 3 panels, sempena World Cup 1998. Masa sekolah menengah aku pernah buat komik bangang tentang dua makhluk yang diperbuat dari 'tauhu'. Dekat hostel IPG, aku suka conteng watak kartun 'loosely' tentang kawan-kawan dan orang sekeliling, dan tampal dekat pintu, tingkap dan dashboard. Semua tu aku lukis, aku memang suka 'doodle' merata-rata. Aku rasa kelas yang aku duduk pasti ada lukisan kat meja. Marker pen sentiasa ada dalam pencil box. Walaupun tak lawa tapi dah memang sikap menconteng tu ada dalam diri ini.Haha.


Contoh kad raya untuk sekolah praktikum dulu



Petang tadi aku browse Google App Store, seterusnya terjumpa satu app yang yang sangat menarik hati.App dipanggil 'Pixton Comic Maker' ini membuatkan aku 'waaaaaaaaaa' kerana teruja. Template dah ada, character pun dah ada cuma adjust. Dan kita boleh buat komik. Tapi masa nak register tu memang leceh, macam dia nak confirmkan yang kita ni teacher atau student sebab aku rasa app ni untuk kelas buat komik rasanya. Then aku try la, based on watak yang aku pernah buat.

Plot dia lebih berkisar pada Sham, antara member rapat yang terer bermain pelbagai sukan especially takraw dan hoki. So aku banyak lukis dia sebagai 'main character'. Ini adalah percubaan pertama aku.

Klik untuk besarkan.

No comments:

Post a Comment