Pages

Friday, May 18, 2012

Subjek Sejarah incorporated with my likings ;)

Semasa mendapat baucer buku pada hujung Mac yang lalu, aku teragak-agak nak gunakan baucer tersebut pada benda hape. Maklumlah...student IPG dengar kata tak dapat baucer buku, tiba-tiba dapat.Masa praktikum pulak tu..so selepas dapat tu, aku pergi ke kedai buku di Raub(tempat praktikum aku) untuk melihat sama ada benda yang aku dambakan dari kecil boleh dipurchase atau tidak. Rupanya...


Aku : Hello, semua barang kat sini boleh guna baucer buku ke?
Amoi kaunter: Semua barang boleh.


Wah, terus aku angkut carrom board berharga RM120. Aku guna dua vaucer RM50 pastu tambah RM20 duit sendiri. Dapatlah aku carrom board yang memang lama aku nak miliki. Kemudian baki lagi dua baucer aku simpan. Pada satu hujung minggu ni, sekolah aku tak buat apa-apa aktiviti..so aku ke KL untuk menonton Wrath of Titans. Bersama rakan sedaerah praktikum, kami pun berangkat ke sana. Singgah Times Square ,then tengok movie kat sana. Lepas tu kami pun decide untuk pergi ke Kinokuniya kat Suria KLCC. Cadangnya nak gunakan baucer buku kat sana. Sampai di situ, kami pun browsing2 sekitar kedai tersebut.



Lalu terpampanglah buku ini, The Avengers Assemble oleh Brian Michael Bendis. Ini bukan komik tau, cuma sebuah oral history yang penuh dengan dialog dan rentetan bagaimana Avengers ini terbentuk. Cuma adalah selang 2,3 page dia belanja illustration. Tapi totally bukan komik. Lebih pada pembacaan dan sejarah tentang Avengers. Bila aku baca dan baca, aku tertarik dengan cara cerita dalam buku ini disusun. Setiap kali lepas habis kelas, takde apa-apa nak buat so aku akan baca buku ini di bilik guru. Aku ingatkan benda ni cumalah hiburan untuk aku dan mengisi masa lapang semata-mata. 

Bila movienya keluar pulak pada April yang lalu, aku agak dissapointed sebab tak dapat tengok awal..Tapi after two weeks aku ada peluang untuk tonton bila aku pulang dari kampung ke IPG naik bas, turun KL dulu and tengok kat sana. Bila tengok tu, aku rasa jalan cerita dia best tapi aku tercompare dengan apa yang aku baca..Macam perbandingan sejarah sebenar. Hahahahha.Agak terbawa-bawa kan? Rupanya benda yang aku minat ni aku jadi lebih fokus dan simpan straight into my memory storage. Bila belajar tak macam tu pulak...haihh..dulu subjek sejarah aku OK lah, takde la sehebat mana. Tapi bila aku terpikir benda ni, kelakar rasanya. Sejarah superhero The Avengers, sekali baca aku dah boleh explain sejarah dan rentetan penubuhannya, konfliknya, pengasasnya dan cabaran-cabaran mereka. Bahahahhaha!


*Aku agak 'jammed out' bila ada orang datang and kata "tak best..baik tak payah tengok..aku dah baca dah review dia kat internet." Orang seperti ini tak layak kata apa-apa if tak tengok all the movie yang build up kepada movie 'The Avengers' ni macam Captain America:The First Avenger, Thor, dan Iron Man. Lepas tu orang jenis tak baca komik dia dan terus cop benda yang dia tak tahu as underrated. Such a poser. Dah la baca review kat internet je..aduhaiiii



No comments:

Post a Comment