Pages

Friday, May 18, 2012

Antara faktor Jepun negara meningkat naik dalam sukan.


Familiarkah anda dengan Sakuragi Hanamichi (Slam Dunk)? Watak pemain bola keranjang berambut merah yang agak bodoh dan clumsy tapi sebenarnya mempunyai kehebatan merampas'rebound'. Ya, dia menjadi fenomena suatu ketika dahulu..namun begitu, sebenarnya sudah banyak komik atau 'manga' keluaran pelukis Jepun tentang fenomena sukan di negara matahari terbit itu. Antaranya satu ketika dahulu famousnya 'Captain Tsubasa' keluaran Yoichi Takahashi pada tahun 80-an merupakan titik tolak bagaimana Jepun menarik rakyatnya untuk menceburi bidang sukan dan menambahkan bilangan pemain profesional mereka.
Captain Tsubasa (Football)

 Kemudian terbitlah pelbagai komik genre sukan yang lain seperti..

Slam Dunk (Basketball)


Rookies (Baseball)



Eyeshield 21 (American Football)


Ada banyak lagi sebenarnya tapi aku share yang ni jelah. Sebenarnya kejayaan sukan bukan sahaja terletak pada sebanyak mana duit yang dilaburkan atau selama mana projek dijalankan. Tapi lebih kepada minat. Lebih banyak minat yang yang timbul, lebih ramai orang akan mencuba dan lebih bayak kemungkinan untuk potensi dan bakat dicungkil. Medium seperti komik ini juga merupakan daya penarik orang ramai untuk berkunjung dan memenuhi stadium setiap kali perlawanan diadakan..secara tak langsung, kewangan juga akan menjadi lebih konsisten untuk memajukan sesebuah sukan tersebut. Kebanyakan manga ini diadaptasi kepada kartun atau 'anime' untuk menarik minat lebih ramai lagi melalui media televisyen lebih-lebih lagi kanak-kanak yang sedang mula berkembang dari segi potensinya. 

Apa yang aku dapat lihat ialah, usaha yang menarik ini merupakan faktor kepada pembangunan sukan matahari terbit ini. Seperti sukan Bola Sepak, Jepun merupakan title holder for Asian Cup dan World Cup 2010 di South Africa, mereka melangkah ke pusingan kedua. Selain itu sukan baseball dorang jugak menjadi sebuah kuasa baru dan pemain-pemain mereka banyak telah bermain di MLB( Major League Baseball) di Amerika. Pasukan American Football mereka juga pernah meraih kejohanan dunia sebanyak dua kali. Itu sudah cukup untuk menunjukkan peningkatan pesat sukan mereka.


*Trivia - 
Hungry Heart Wild Striker (Football)

Manga "Hungry Heart Wild Striker" merupakan manga keluaran Yoichi Takahashi sempena World Cup 2006 di mana Jepun sudahpun memiliki ramai midfield berkualiti tapi belum ada penyerang yang gempak. Menurut pelukis, dia membuat manga ini untuk memberi inspirasi kepada rakyat dan pasukan Jepun dengan menimbulkan watak utama Kanou Kyosuke, penyerang berambut perang yang mempunyai kebolehan 'shooting' yang luar biasa. Jepun tidak melepasi peringkat kumpulan pada kejohanan itu namun pada World Cup 2010 muncul seorang bintang serangan dengan kebolehan teknikal shooting yang mantap. Kyosuke Honda!

kebetulan?hurmmmmmmm

No comments:

Post a Comment