Pages

Thursday, August 23, 2012

Do you like to be compared?


Different? Perbezaan antara satu sama lain. Normal la tu kan...Sometimes kita ada benda yang kita lebih dari orang lain...dan ada kurangnya dari orang lain. Bergantung pada macam mana kita gunakan segala kelebihan dan kekurangan yang ada tu untuk adapt atau menyesuaikan diri dengan kehidupan. Ya, aku pun manusia. Tidak terlepas dari kelemahan dan kekurangan. Bukan aku tak tahu, dan bukan jugak aku tak sedar. Tapi sebagai manusia jugak aku tidak terlepas daripada rasa geram bila dibandingkan. Yes, aku tahu ramai jugak yang tak suka. Bukan aku seorang. Adakah aku perlu duduk dan just terima sahaja apa yang diperbandingkan di depan muka aku? Sebagai seroang bakal guru dan perlu menunjukkan sikap yang baik kepada masyarakat. Yes, terpaksa menjadi hipokrit dengan senyuman dan menelan kepahitan hakikat yang benar tapi ditujukan direct tepat kepada muka aku. 

Dalam movie, atau sinetron mungkin aku boleh bangkit dan menujah meja ke udara untuk menunjukkan rasa marah atau benak di dalam kepala otak aku apabila diajukan perkara sebegitu. Tetapi seperti yang aku kata tadi, aku perlu menghormati juga orang lain tambahan pulak yang berkata tu adalah dari kalangan saudara-mara sendiri. Yes, memang...aku drop out. Produk yang kurang memberangsangkan dari sekolah berasrama penuh. Aku tak dapat masuk universiti, aku dah sedar since 5 years ago lepas tinggalkan sekolah. Ni dah 2012, kenapa...why you can't let it go and poop in my face every year when you see me? But these people were creative. Soalan yang ditanya agak pedas dan insulting untuk didengar dan jawapan jujur aku memang boleh membuatkan aku sendiri down.Macam psikiatris tanya supaya kau mengaku sendiri kau ada masalah.

This time, macam biasa, as a teacher to be with gaji yang tak sehebat anaknya bila bekerja nanti...aku just boleh jawab dengan baik dan nada yang agak sopan. Aku tak mahu buat situasi jadi awkward eventhough aku yang jadi mangsa. So pesanan untuk sesiapa pun..there isn't anyone like to be compared.

Phew~

No comments:

Post a Comment