Pages

Tuesday, February 14, 2012

Oh,observation: Part 1.

Lama jugak rasanya aku tak buat entri baru. Busy kot, hari-hari kena buat lesson plan, lepas tu masuk kelas, lepas tu buat reflection after every class. Kena buat bahan bantu mengajar, so much to do. Not to mention, ada ke patut tengah busy practical ni ada assignment and nak kena submit dalam tempoh ni jugak. Haiyoh..penat. Aku nak kata stress tak, tapi macam kepala ting-tong dengan kerja tak sudah sudah. Aku suka mengajar, tapi kerja-kerja sampingan macam ni yang kadang-kadang membuatkan otak aku penat sedikit. Malam ni aku dapat buat entri sebab esok aku takde kelas, free! Maybe dapat relief cikgu-cikgu takde tapi at least aku tak perlu buat lesson plan untuk esok.

Hari ini merupakan hari yang memberi perasaan 'nervous' kepada aku, mengapakah? Sebab aku diobserve oleh pensyarah major buat kali pertama untuk praktikum semester ini. Aku dapat pensayarah yang pernah mengajar kelas aku, so serba sedikit dia mengenali aku dan partner praktikum aku. Aku dah 3rd time praktikum, dah banyak kali observe tapi still...everytime orang nak tengok aku mengajar, aku akan berasa cuak. Nape lah kan..haiyoh..padahal dah ada pengalaman banyak dah. Maybe sebab aku terlalu takut untuk dikomen. Kalau kelas biasa yang takde observe masuk terus sembang mengajar cam biasa. Aku pun tak tahu kenapa.

Mula-mula partner aku diobserve sebelum waktu rehat. Aku masa tu pergi kantin dan makan sebab lapar kaw-kaw. Masa makan tu ramai jugak cikgu kat cafe, so diorang macam menyakat-nyakat, tanya macam-macam, saja nak bagi nervous. Haha. Aku tak kisah, sebab bagi aku sebenarnya cikgu-cikgu sekolah ni banyak yang profesional. Banyak guru-guru yang boleh dijadikan example kat sini dan senang membantu. So aku macam tak kisah pun bila lawak-lawak macam tu. Diorang sangat okay dari segi kerja dan etika guru. Lepas rehat, bermulalah sesi aku diobserve oleh pensyarah. Aku ambil tahun 4 hari ni subjek Sivik. Aku agak gugup sampai tengah mengajar tadi mati akal. Budak-budak pun terlampau aktif dan agak kucar-kacir dan serabut sebab bila tanya semua nak jawab keluar suara ramai-ramai. Jadi macam tak berapa smooth la.. Akhirnya markah yang aku dapat untuk observe pertama ni agak setimpal dengan apa yang aku serlahkan. Harap-harap next time aku dapat buat yang terbaik.Amin~


*Al fatihah untuk Arwah Encik Abdul Hamid, ayah kepada salah seorang kawan baik aku dari sekolah, Muhammad Zaid b Abdul Hamid yang menghembuskan nafas terakhirnya malam tadi. Aku baru je jumpa keluarga dia minggu lepas. Agak terkejut dengan berita ini. Harap rohnya dicucuri rahmat. Amin....

No comments:

Post a Comment