Wednesday, April 17, 2013
Wednesday, February 06, 2013
Apa yang anda perlu buat jika pasangan anda gila bola sepak?
Sebagai lelaki, memang tidak hairan jika melihat golongan ini meminati atau 'menggilai' bola sepak. Bab main, mahupun menonton perlawanan di televisyen. Kadang-kadang ada pasangan yang sama-sama minat bola sepak, boleh pergi tengok live game sama-sama, boleh ke stadium sama-sama, boleh borak pasal team sama-sama. Tapi situasi itu amat jarang, bukan kebanyakan wanita yang minat dengan benda macam ini. Kadang-kadang bagi yang sudah berpasangan, si lelaki minat tapi perempuan kurang atau memang tak minat, boleh menimbulkan pelbagai situasi yang mungkin boleh kata masalah kecil, sampai tahap boleh mengganggu emosi sedikit. Tambahan pula bagi lelaki yang sangat menggilakannya. Bila tengok game team kegemaran, memang tak boleh ganggu langsung. Nak mesej tak boleh, nak call susah, kalau mesej pun balas lepas 10,15 minit. Bukan takde yang boleh mesej masa tengok game or layan bola kat stadium, tapi kebanyakan lelaki yang 'die hard fan' memang sukar diganggu tambahan pulak kalau tengok team favourite dia, game best, atau sedang menonton sambil hangout dengan kawan-kawan.
Ada beberapa cara bagi menghadapi situasi ini tanpa menimbulkan sebarang konflik atau salah faham, merajuk, terasa hari dan sebagainya.
1. Minta dia beritahu jika game sudah bermula.
Ini untuk menyediakan mental anda jika pasangan anda mahu menonton bola sepak. Biasanya malam minggu. Jika dia hendak keluar melepak dengan kawan-kawan sambil menonton bola, itu adalah signal untuk dia menghabiskan masa bersama rakan-rakan. Unless dia memang jenis selalu mesej tak kisah ada gempa bumi or sedang berada dalam kebakaran. Bila anda beri 'space' pada dia tanpa diminta, dia akan rasa lega sebab anda memahami. Dan ingatkan dia untuk hubungi anda jika game sudah habis atau anda hendak tidur. Tapi janganlah pulak letak :( kat hujung mesej anda, nanti dia ingat anda tak suka pulak.haha.
2.Tidak perlu beriya-iya sangat jika anda memang tidak suka.
Ada juga sesetengah wanita yang menganggap, bila pakwe mereka ni 'semangat' tengok bola, maka mereka pun perlu semangat. Lelaki sebenarnya bukan mahu mengubah pasangan mereka sampai tahap sebegitu. Cukuplah ambil tahu sedikit, or beli jersi sama ke, ikut pergi stadium. Sebab bila diri sendiri memang dah tidak berapa minat, jangan memaksa diri untuk berubah supaya minat jugak. Kadang-kadang ada sampai menjerit gol lebih-lebih dari pakwe dia. Sebab benda ni won't last. Katakanlah..(katakanlah) berpisah kan, so camne dengan minat tu? Berubah balik semula? Ha..kena fikir tu. So jangan sampai obses ok.
3.Ingat pasukan yang dia suka, dan tak suka.Hehe :P
Ha..yang ini..rasanya kena tahu. Bukan apa, senang jugak untuk anda. Nak beli hadiah ke or souvenir ke, senang jugak tak perlu fikir panjang. Dapatkan apa-apa berkaitan team dia, mesti dia suka. Kalau perbualan ke apa boleh jadi usik dia, kalau dia boleh terima, bahan team dia, hehe. Tapi kalau selalu jangan la eh. :P. Kalau team dia tak suka tu pun kena ambil tahu gak,boleh bahan sama-sama hahahaha.
![]() |
| Antara hadiah besday yg aku pernah dpt 3,4 tahun lepas. Cupcake Arsenal dgn aku sekali ada dlm list players. |
4.Jangan puji player selalu cuma sebab hensem.Depan dia.
Ha yang ni...errr. Selalu jadi. Kadang-kadang bagi orang yang tak tahu, diorang akan tengok appearance jelah. Biasalah tu. Hehe, pasangan anda tu lelaki, takut kang dia kuat jeles. Bila anda asyik puji-puji, komen-komen appearance player tu, dia jadi tak syok la. Ada certain orang dia boleh terima, layan aje. Hehe. Tengok keadaan ok.kih3
The biggest point is 'memahami'. Hehe mudah je. Kalau memahami, secara automatik anda akan memahami perkara seperti ini. Dan boleh menerimanya dengan baik. Bagi orang yang minat bola ni, ini 'passion' mereka. Lagi-lagi kalau liga di Eropah, diorang tak boleh nak ke sana tengok, so kat tv or kedai mamak je lah mereka boleh berkumpul dengan member or spend time lepak rileks kat rumah tengok game bola. So kalau pasangan anda seperti ini, rileks, fahami dan jangan bertelagah pulak pasal benda ni. Small matter je. Bila dah habis game or free tu, luangkan lah masa banyak2 kali ribu2 pun takpe.hehehe :). Kalau korang sayang dia, janganlah suruh pilih antara bola dengan korang. Itu maknanya suruh pilih antara passion dorang pada bola dengan sayang dia pada korang. Passion dengan sayang. Dua benda berbeza. Hehe :)
Saturday, November 24, 2012
Number faveret.Korang mesti ada kan?
Post aku kali ini nak timbulkan pasal topik nombor kegemaran. Tak kisahlah pada jersi ke, pada motor ke kereta ke, pada nombor rumah sendiri ke, tapi aku pasti setiap orang ada kecenderungan pada memilih satu-satu nombor itu. Contohnya macam lelaki. selalunya jersi lah jadi platform untuk melihat pada nombor yang digemari. Macam aku, obviously number 7 since sekolah. Aku akan prefer number tu every time, every game (kecuali senior dah ambil nombor tu, so mengalah). Kalau main bola untuk sekolah, coach Cikgu Kang Hook Tiang, pasti akan berkata "haaa.yang pakai jersi no 7 dengan no 9 kena perform" sebelum game. Tekanan jugak sebenarnya. Haha. Aku minat sebab aku rasa nombor ni best dan ada jugak pengaruh-pengaruh atau anasir luar yang membuatkan aku 'tertangkap dengan nombor ini.
Antaranya, yang paling awal ialah David Beckham. Korang tipu lah kalau tak kenal. Kalau tak kenal pun mesti sebab memang tak minat sukan atau tak pernah ambil tahu langsung. Beliau adalah bekas kapten skuad bola sepak England dan sekarang menghabiskan sisa kariernya di Los Angeles Galaxy. Pernah beraksi bersama Manchester United, AC Milan dan Real Madrid. Gempak dia ni. Memang legend. Dan dialah yang aku nampak kehebatan memakai no 7 itu. Pakar set piece dan hantaran, walaupun aku memang 'lari' gila dari cara dia main, tapi he's one of my early idols.
![]() | ||
| Hensem kan? Tapi aku suka tengok ability dia in the field. |
Selain tu jugak, aku meminati penyerang Spain dan Barcelona sekarang...David Villa. Pemain serangan yang boleh beraksi di posisi sayap dan penyerang tengah. Ha yang ini memang aku try imitate kat sekolah menengah. Masa tu orang lain tak nampak dia lagi, tapi aku dah rasa yang dia ni akan jadi 'star' nanti. Running boleh, shooting boleh, set piece boleh...Itu yang aku minat. Dan siap masa form 4 aku start simpan macam janggut yang kat bawah bibir tu konon nak bagi sama hahahaha bodo kan?Diam.
![]() |
| David Villa - Top Scorer Euro 2008 |
Ragbi is my main sport. Actually dalam international scene, number jersi setiap player adalah mengikut posisinya. Kalau level dalam Malaysia ni, takdelah strict sangat tapi kalau international teams, memang mereka akan organise jersi player ikut posisi. Kalau aku suppose aku pakai no 10(ikut position) tapi aku dah tak suka, dan aku membuat suka hati aku memakai jersi ragbi sekolah no 7 jugak. Tapi kalau takde, or senior dah ambil, aku berpaling arah pada 2nd choice aku iaitu no 11 sebab rugby legend, Jonah Lomu used to wear this number :). Kalau sekarang aku memang tabik respek pada kapten All Blacks Richie McCaw yang bermain di posisi number 7(flanker) itu. Bukan sebab nombor saja, tapi memang dia ganas dan paling fit dalam team. Great leader.
![]() |
| Richie McCaw - current All Blacks Captain no 7 |
![]() | |
| The Legendary Jonah Lomu. Berat l20 kg lari 100 meter 10.8 saat langgar korang. Takut? |
Pasti korang pun ada nombor faveret kan? Mesti ada sebab-sebab tertentu. Kalau takde cuba selidik hehehhe :P
Tuesday, October 09, 2012
Boleh lemah jantung kalau hari-hari camni.
![]() | ||
| The Boss : Ancelotti |
*Terima kasih kerana membalas kepercayaan, terima kasih atas kegigihan dan good luck di final guys!
Tuesday, September 25, 2012
Misi Pertahan Kejuaraan
| PISMP Sem 6 2011 (Now PISMP Sem 8 2012) |
Dalam tempoh kurang dari 24 Jam lagi, bakal bermula perlawanan pertama untuk Batch PISMP SEM 8 2012 dalam saingan liga antara batch yang memasuki tahun ketiga tahun ini. Petang tadi aku dah tengok perlawanan pembukaan liga di mana PISMP Sem 4 menewaskan PISMP Sem 6 1-0. Game pembukaan yang sangat fight tapi lega jugak untuk team kami Sem 8 kerana boleh mengambil peluang untuk mengadakan latihan. So petang ini (Selasa, 25 September) turn pasukan kami pulak untuk turun padang dan memulakan kempen saingan liga kami ini. Matlamat kami masih sama untuk mengekalkan kejuaraan buat tahun ketiga berturut-turut. Aku boleh katakan, team ini yang menjadi salah satu kenangan terindah sepanjang aku berada di IPG Afzan ini sebagai Manager pasukan ini. Alhamdulillah. 2 tahun menang so tahun ini harap dapat buat yang terbaik. All the best SEM 8!
| I Wanna retain this! |
Friday, June 15, 2012
Euro 2012 dah datanngggg
Tuan rumah Euro pada tahun ini ialah Poland dan Ukraine. Tahukah adik-adik? Kejohanan Euro ini merupakan kejohanan sukan besar yang pertama dianjurkan oleh kedua-dua negara ini. Malaysia pun dah pernah jadi tuan rumah Sukan Komanwel.
Sebanyak 16 pasukan yang bertanding dan selain tuan rumah, semua 14 negara bermain di pusingan kelayakan untuk menyertai kejohanan ini. Bukan siapa cepat daftar, dia dapat ya adik-adik.
Pembahagian kumpulan adalah mengikut yang tertera.
KUMP A - Poland, Greece, Russia, Czech Republic
KUMP B - Netherland, Denmark, Germany, Portugal
KUMP C -Spain, Italy, Croatia, Ireland
KUMP D - England,France,Sweden,Ukraine
Tumpuan pasti tertumpu kepada kumpulan B dimana banyak pasukan yang diminati awek-awek tergolong dalam kumpulan ini seperti Belanda,Jerman dan Portugal.
Euro pada tahun ini bermula pada 8 Jun 2012 di Poland dengan menampilkan perlawanan pertama tuan rumah bersama, Poland menentang Greece yang berkesudahan seri 1-1.
Pastinya Euro ini menjadi tumpuan rakyat dunia dan juga menjadi pemangkin kebangkitan ekonomi di kedai-kedai mamak di seluruh Malaysia. Sekian.
*Penulis adalah peminat Azzuri ataupun Itali. Tak kisah la takde player jambu pun tapi penulis minat dari zaman dahulukala lagi. Walaupun prestasi mereka agak..hurmmmmm
Friday, May 18, 2012
Antara faktor Jepun negara meningkat naik dalam sukan.
Kemudian terbitlah pelbagai komik genre sukan yang lain seperti..
Accidental benefits.
*Good luck for my boys from SMK Mahmud, Raub for their upcoming rugby tournament for under 19 and under 15 teams. Cikgu Shafiq will see you again for my internship next month! They are talented, just need a lot of expose in various environment.
Sunday, January 22, 2012
The team I miss the most.

Monday, January 16, 2012
Merindui kegemilangan...

Thursday, December 29, 2011
Another My Wish story.It's soccer star!
"A young boy, Brendan Galanaugh, after enduring cancer, is inspired by World Cup star Landon Donovan and wishes to meet him. His dreams come true and spends a whole day with his hero, Landon Donovan."
Tak kira siapa kita.No matter who we are.

Pertolongan atau help kepada orang yang kurang bernasib baik.Selalunya orang akan kata “alah..aku pun susah jugak kan. Aku nak share satu story yang aku tengok masa Sportcenter masa jam 7.32 tadi. Selalunya aku just nak tengok perkembangan sukan yang terbaru. Then in the end, ada dipaparkan tentang kisah daripada ESPN: My Wish. Ini adalah sebuah program di bawah kendalian ESPN di mana kanak-kanak(biasanya) yang kurang bernasib baik akan dihighlightkan dan mempunyai peluang untuk spend time bersama atlet faveret mereka .
"My Wish" is a collaborative effort with the Make-A-Wish Foundation that chronicles the granting of unique sports-related wishes for children.(ESPN)
Tadi ada highlight tentang seorang budak lelaki bernama Adam Hubbs. Adam Hubbs adalah seorang budak yang sangat aktif pada suatu ketika. Especially dalam American Football. Adam Hubbs selalu bermain di sekolah dan mempunyai potensi. Malangnya aspiring athlete seperti Adam yang ketika itu berusia 13 tahun, diserang penyakit kronik yang jarang. Dia mengalami mikrofobia genetic di mana badannya berhenti menghasilkan sel darah putih untuk melawan penyakit. Untuk seorang budak berusia 13 tahun, berita sebegitu memang sukar untuk diterima.
"It was tough, just knowing that I'm not the same as my friends, that I'm always going to be different," said Adam, now 16. "That was the hardest part."
Tahun 2010, dia memerlukan penderma untuk sel tulang belakang namun tiada penderma hidup yang sesuai pada masa itu. Dia terpaksa hidup memakai topeng dan hanya terbaring di dalam bilik khas untuk menghindari kuman yang terdapat dalam udara sekeliling. Sampai tahap Adam koma selama 5 minggu. Dan sekarang dia menghidap strok dan bahagian kiri anggota badannya tidak berfungsi. Sekarang berumur 16, Adam masih struggle namun terus menguatkan dirinya untuk terus hidup. Sudah mampu berjalan menggunakan tongkatnya. Tahun ini, ESPN dengan program ‘MY WISH’ telah menemukan Adam dengan bintang idamannya Tim Tebow. Quarterback Denver Broncos, 24 tahun yang sedang meningkat naik di dunia NFL(National Football League).
Video aku share menampilkan bagaimana Tim Tebow telefon family Adam dan memperkenalkan dirinya kepada Adam. Bayangkan reaksi budak tu, macam kalau Andriy Shevchenko atau Robin Van Persie telefon aku cakap ‘Eh Sapik, ni Van Persie ni.Jom Lepak’.Mak aihhh…. Berbalik kepada Adam, Tim Tebow hang out dengan dia satu hari..main football,main game..bayangkan reaksi seorang budak yang bertarung nyawa..dapat moment yang macam tu..memang dia takkan dapat disembuhkan macam tu.. Tapi secara psikologinya? Well…saat macam tu dapat melegakan kesakitan yang dia alami..
Sebagai rakyat biasa pun, kita ada part masing-masing. Tak perlu jadi bintang atau selebriti. JUST DO WHAT YOU CAN TO HELP THE UNFORTUNATE…;)
Thursday, December 22, 2011
Faktor mempengaruhi minat pada team bolasepak.
Perasan tak tiga mamat Singh di atas?Selalu kalau game Man U kat Old Trafford mesti ada diorang ni kat seat penonton and selalunya visible di kaca TV. Famous gak tau dorang ni...Hehe.Tapi entri ni bukan nak cerita pasal diorang..tapi pasal faktor-faktor tertentu seseorang itu minat team bola sepak atau jadi die hard fan one team sampai berperang dengan kawan-kawan.Monday, December 19, 2011
Badan Longuh, Hati Gembiro(edisi negeri Sembilan)


Sampai di rumah tepat jam 8 malam tadi, aku terus terbaring.Melihatkan calar-calar di tangan aku sebab game semalam.Aku puas hati.Oh ye, Jumaat hari tu aku buat entri ringkas tentang perjalanan aku ke UPM Serdang.Aku tidur di sana sebab nak gerak dengan junior sekolah aku dulu.Aku lepak di bilik member aku Syed yang banyak membantu.Sabtu paginya aku gerak ke Seremban menaiki komuter pastu menuju ke Padang SMK King George V.Di situlah berlangsungnya kejohanan tahunan “NS CLOSE” di mana alumni dari semua sekolah ragbi di Negeri Sembilan bersaing.Ada dua kategori iaitu Veteran dan Senior.STJ menghantar dua team(STJ A dan STJ B) untuk kategori Senior dan satu team untuk Veteran.
Aku asalnya bermain dengan team Senior tapi lepas tu team Veteran tak cukup orang, aku pun join sekali main dengan team veteran.Syoknya bermain dengan team veteran adalah even semuanya berumur dan dah retired dalam ragbi, tapi masih mempunyai skill dan intelligent level yg tinggi dalam game tersebut.Aku banyak belajar dalam satu hari tu.Mana taknya, ada current captain untuk kelab terkemuka NS Wanderers iaitu abang ‘Kobau’ atau Mazuri, lepas tu ada lagi pulak bekas scrumhalf kebangsaan yang pernah bermain di Sukan Komanwel, abang ‘Ujang’ atau Farid Abd Rahman. Game pertama aku main untuk STJ A tidak bermula dengan baik.Kami kalah.Lepas tu masuk team veteran pulak, aku terasa macam jauh betul level aku ni nak capai tahap sama dengan dorang.Even dorang dah lack of speed sebab dah berumur, tapi pengalaman sahaja dan buat aku kagum.Sangat syok dan bertambah ilmu aku dalam memahami game ni dengan lebih baik.Kami menang dalam game tersebut.
Setelah mengharungi beberapa game(rumusan ringkas), akhirnya di pusingan final veteran, kami bertemu dengan team tuan rumah, KGV atau King George V.Kami tewas tipis 3 try berbalas 2 try.Untuk kategori Senior, team STJ A pulak tumpas awal namun STJ B menebus dengan memasuki final bertemu favorite kejohanan Sekolah Datuk Abdul Razak(SDAR). Namun mereka pun tewas jugak di final.
Apa yang buat aku puas hati adalah dapat bermain ragbi sampai penat dan dapat jumpa senior2 otai serta kawan-kawan lama.Plus dapat main sekali pulak tu,gila syok.Pengalaman macam ni memang sukar dicari, InsyaAllah ada event lagi aku akan pergi selagi takde sibuk dan ada masa.Aku suka sport ni, even aku pun dah rasa kurang dalam segi permainan aku, aku nak teruskan sebab aku dah main benda ni lama.Rasa seronok tu masih ada.Selagi aku mampu, aku akan main.Dekat IPG jarang dapat peluang main sebab macam-macam faktor.Kadang-kadang sedih gak tapi event macam ni lah yang banyak bantu aku ketepikan rasa sedih tu.Apa-apa pun, belajar tetap belajar,main tetap main.Yahaa!
Friday, December 16, 2011
Segamat-Serdang-Seremban
Semalam Blog saya buat problem nape ntah, layout dia kacau sikit.Ni dah tukar kepada yang lama...seriously tak pandai nak touch up,hahaha..






















